Zoek in de website

In de “leden gespot” rubriek deze keer de auto van Alfons, die graag met ons het verhaal achter zijn jongensdroom wil delen. Vanaf mijn 18e jaar heb ik alleen maar snelle auto's gereden. In eerste instantie van het merk Ford, dit was tot het einde van de jaren '90. Daarna ben ik overgegaan naar BMW. Er kwamen een BMW M3 E36, eerst de 3.0 en later de 3.2 sedan met SMG. Ik heb er veel plezier mee gehad, de auto’s waren snel en eigenlijk perfect.

Begin 2003 stond er een gebruikte E46 M3 bij Renova Tilburg te koop. Het was een zwart exemplaar, en handgeschakeld: de M3 E36 sedan werd ingeruild. En op pad ging ik ermee, het was een fijne snelle auto maar ik mistte het skelter-achtige en de SMG-bak.

In 2003 werd in het blad Autovisie gemeld dat de “M3 Coupe Sport Leicht”, in beperkte oplage te koop zou komen. Sneller, lichter, ander onderstel, duurder en deze M3 had de “looks”. Ik meldde aan mijn autovrienden; “deze wordt ooit de mijne”.

BMW Nederland had een CSL die oa door autojournalisten mocht worden geleend voor testen in autobladen; de 16-NF-JV. Al die verhalen uit die tijd in de autobladen heb ik uiteraard in bezit. Daar smulde ik van, met zinnen als: “Het ongehoord luide aanzuiggeluid zet een kippenvel verwekkend crescendo in”.
of:
“In de stand sport, hij is dan zo gretig ten alle tijde. Aanvalklaar, dat je het gevoel hebt permanent met een geladen pistool op zak rond te lopen”.

Ook heb ik in die tijd nog een 230 pagina's tellend naslagwerk gekocht. Over het ontstaan van deze auto. In zeer beperkte oplage met een speciale carbon kaft en met veel foto-materiaal. Hierin wordt uitvoerig, samen met toenmalig BMW M ontwikkeling-chef Gerhard Richter, verteld over de ontwikkeling en het vele testwerk om tot de CSL te komen. Met als titel F = M x A. “Wenn Isaac Newton einen sportauto gebaut hatte: der BMW M3 CSL”.

Mijn eerste ervaring met de CSL vond plaats bij de Nürburgring, waar anders?! Een Engelsman stond te wachten tot de baan open zou gaan als de mist was opgetrokken. Ik was met hem in gesprek gekomen en vervolgens mocht ik met hem mee voor een rit in zijn BMW CSL. Onvoorstelbaar genoten van zijn stuurmans-kunsten over de mistige wegen rond de Ring. Het bleek later een bekende Touring Car Coureur uit Engeland te zijn. Met een enthousiasme zoals hij over de CSL vertelde! “ The car is special because of the noise. Buy the car, you never regret it”, was zijn advies aan mij.

Begin 2006 stond ineens de 16-NF-JV bij Ekris Veenendaal te koop, de persauto waar ik alle artikelen van had. Die zaterdag meteen er naar toe. Er stonden 2 BMW CSL te koop; een zwarte (voormalige eigenaar was Rafael van der Vaart) en de grijze 16-NF-JV. De verkoper wist niet zo veel te vertellen.. : “De grijze is van 2003 en de zwarte is van 2004. Een M3 met speciale stoelen en nog wat extra's”. Dat was het wel een beetje. Ik kon toen niet tot een deal komen, de verkoper had het idee, 'weer een testpiloot zeker'.

In de maanden die volgden ben ik 3 keer tevergeefs bij Ekris geweest. Totdat er gebeld werd op een vrijdagavond. Of het zaterdag uitkwam om toch nog eens over de auto te komen praten? Ik ging er in alle vroegte op zaterdag naar toe.

Er wilde verder niemand geld uitgeven aan een auto zonder luxe, die indruk gaf de verkoper die zaterdag aan mij..

Spannend, jongensdroom! Daar stond ik in de Ekris showroom naast de CSL. De proefrit, als die oke was, dan handtekening onder het contract. Op een druk industrieterrein op pad. Ik merkte al snel, dit is totaal anders dan een normale M3. De snelweg op, na 10 minuten, DEAL! De week daarna kon ik de CSL ophalen en de zwarte M3 heb ik als inruil achter gelaten.

Vanaf die tijd heb ik er veel van genoten. Zoals Peter Kox ooit zei in de Autovisie 2003 test; “Een werkelijk schitterende balans in de CSL. Biedt alle thrills die je in een supersport auto zoekt”.

Nou hier begon het verhaal, mijn bezit, de jongensdroom is werkelijkheid geworden.

Ik had de auto gekocht met 2 jaar huisselectie garantie.

Na een korte tijd had ik een probleem; op de Nordschleife in elke ronde na ongeveer 15 km hetzelfde probleem. Trillen in stuur en remmen, bij het aanremmen van de bocht. Na afkoelen op het lange rechte stuk, was alles weer oke. Maar de volgende ronde weer hetzelfde; trillen bij het aanremmen. Ik ging naar Renova met deze informatie voor eventueel BMW garantie. De vraag was: “Komt dit probleem ook voor op de snelweg?”, “Nee”, was mijn antwoord. “Dan kunnen we daar niks aan doen. En volgende keer maar niet meer op de Nordschleife gaan rijden. Daar is de auto niet voor gemaakt”. Na montage van grote AP remmen was het probleem opgelost.

Reeds 12 jaar heb ik de CSL nu in bezit. En ik ben inmiddels meer dan 110.000 km verder. Ik kan nog steeds zeggen dat het een Super auto is! Die journalisten toen die hadden gelijk. De CSL op de Michelin Cups, fenomenale prestatie. Want hiermee is het onderstel afgestemd.

Onlangs, eind september ben ik met de CSL nog 4 dagen op snelheid over de passen van Italië en Zwitserland gereden. Hele dagen heb ik toen gereden. En of het nu op smalle wegen is, of op de Nordschleife, of in haarspeldbochten over passen, het blijft geweldig!