Alweer een 30 Jahre?

Zoek in de website

Dertig jaar geleden bracht BMW M GmbH de eerste cabrio-versie van de potente BMW M3 op de markt. Ter ere van dit heugelijke jubileum verschijnt deze zomer een zeer exclusieve en gelimiteerde versie van de BMW M4 Cabrio onder de naam BMW M4 Cabrio Edition 30 Jahre. Een van de twee speciale editie's is voorzien van de unieke kleur Mandarin II uni, die refereert aan de kleur Dakar Yellow.

 



München. 30 jaar geleden vulde de BMW M GmbH zijn modellenreeks voor de eerste keer aan met een high-performance auto met open dak. Precies op tijd voor het begin van de zomer van 1988 bood de BMW M3 Cabrio motorsportfans de mogelijkheid om ook in de open lucht te genieten van de fascinatie van een sportwagen die is ontworpen voor dagelijks gebruik, maar met racetrack-beproefde motor- en ophangingstechnologie. De huidige opvolger, de BMW M4 Cabrio , is de nieuwste interpretatie van dit voertuigconcept. De succesvolle traditie en exclusiviteit van dit model worden nu uitgedrukt in een geconcentreerde vorm in de BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre.

BMW-M4-Cabrio-30-Jahre-Edition-2018-012.jpg

30 jaar geleden in München vulde BMW M GmbH haar modellenreeks aan voor de eerste keer met een high-peformance auto met open dak. Precies op tijd voor het begin van de zomer van 1988 bood de BMW M3 Cabrio motorsportfans de mogelijkheid om ook in de open lucht te genieten van de fascinatie van een sportwagen die is ontworpen voor dagelijks gebruik, maar met racetrack-beproefde motor- en ophangingstechnologie. De huidige opvolger, de BMW M4 Cabrio , is de nieuwste interpretatie van dit voertuigconcept. De succesvolle traditie en exclusiviteit van dit model worden nu uitgedrukt in een geconcentreerde vorm in de BMW M4 Convertible Edition 30 Jahre.

Het gelimiteerde model wordt geproduceerd in een beperkte hoeveelheid van 300 voertuigen en op de weg gebracht met het M Competition-pakket. De open-top vierzitter beschikt standaard over 450 pk, een M Sport uitlaatsysteem, adaptieve M-vering met specifieke SPORT-modus en een extreem sportieve configuratie van het stabiliteitscontrolesysteem DSC en het actieve M-differentieel. Speciaal ontwikkelde ontwerp- en uitrustingskenmerken zorgen voor de exclusiviteit van zowel de buitenkant als het interieur.

BMW-M4-Cabrio-30-Jahre-Edition-2018-016.jpg

De 2.3-liter viercilindermotor met vierkleppentechnologie, katalysator en 195 pk, unieke ophangingstechnologie en een aerodynamisch geoptimaliseerde carrosserie met prominente wielkasten zijn afgeleid van de tweedeurs sedan, die expliciet was ontwikkeld voor gebruik in toerwagenracen. Roberto Ravaglia, Wilfried Vogt en Eric van de Poele hadden de wereldkampioenschappen Europese en Duitse toerwagens al in het seizoen 1987 met hun BMW M3 gewonnen. De productieversie van de BMW M3 kende ook een snelle en furieuze start.

Toen de eerste BMW M3 Cabrio's in de zomer van 1988 officieel op de weg waren te bewonderen, waren al meer dan 10.000 veries van de sedan verkocht in plaats van de oorspronkelijk geplande 5.000 exemplaren. Met 786 eenheden gebouwd, de BMW M3 Cabrio van de eerste generatie was de meest exclusieve variant van het succesvolle model. Het werd geproduceerd tot 1991, uiteindelijk met een motorvermogen dat was verhoogd tot 215 pk, waardoor de open-top vierzitter een van de snelste voertuigen in zijn soort was.

m3e30a.jpg

De tweede generatie van de BMW M3 Cabrio volgde in 1994 en bood, naast pure understatement, ook een geavanceerd veiligheidssysteem. Een rechte zescilindermotor met een vermogen van 210 kW / 286 pk zorgde voor een enorm verfrissende rijervaring in de open lucht. Twee jaar later leverde de verder ontwikkelde versie van de rechte zescilindermotor een vermogen dat was verhoogd tot een nog indrukwekkender 321 pk. Altijd aan boord - het innovatieve kantelbeschermingssysteem van de BMW M3 cabrio. Twee beveiligingsstangen, die zich achter de hoofdsteunen bevonden, staken automatisch uit als de sensoren het gevaar van een mogelijke kanteling hadden gedetecteerd en boden, samen met de extreem stijve voorruit, geoptimaliseerde passagiersbescherming aan.

bmwm3c.jpg

De BMW M3 Cabrio betrad de 21ste eeuw met de derde modelgeneratie en een nieuwe rechte zescilindermotor. De krachtige cabriolet die in 2001 werd gelanceerd, was merkbaar plat, breed en krachtig en werd versneld door een vermogenseenheid van 343 pk. Naast het hoogtoerige motorconcept zorgden het variabele M-sperdifferentieel, samengestelde remmen en sportstoelen met geïntegreerde veiligheidsgordels voor een authentiek openlucht-racegevoel.

Voor de krachtbron van de vierde BMW M3 Cabrio die in 2008 werd gelanceerd, hebben de ingenieurs van BMW M GmbH het hoogtoerige concept overgedragen aan een V8-motor. Naast een maximaal vermogen van 420 pk, was vooral de aanhoudende vermogensafgifte van de nieuwe motor het meest indrukwekkend. Dit werd aangevuld door het onmiskenbare geluid van de v8, die duidelijk waarneembaar was, vooral wanneer met de bovenkant naar beneden werd gereden. De BMW M3 Cabrio van de vierde generatie had een elektro-hydraulisch intrekbare hardtop. De nieuwe dakconstructie maakte het mogelijk om niet alleen de geschiktheid van de racewagen van de open top sportwagen te verbeteren, maar ook de geschiktheid voor dagelijks gebruik het hele jaar door.

bmwmcon.jpg

De introductie van de vijfde generatie in 2014 werd ook geassocieerd met een wijziging van de modelaanduiding in BMW M4 Cabrio. De kracht van de huidige modelgeneratie wordt geleverd door een rechte zescilindermotor met M TwinPower Turbo-technologie en hoogtoerige eigenschappen. De spontane stuwkracht, die beschikbaar is tot in het hoge motortoerentalbereik en het beperkte gewicht in vergelijking met het voorgangermodel, wordt perfect aangevuld door de optionele 7-traps M-versnellingsbak met dubbele koppeling met Drivelogic en het Active M differentieel. Vandaar dat de BMW M4 Cabrio de ideale voorwaarden biedt voor maximale prestaties op het racecircuit en ultiem rijplezier in alledaagse omstandigheden.