M in Style

M in Style

Zaterdag 15 november stond ons laatste evenement op het programma, een rit vanuit het midden van het land door het IJsselgebied naar Twente. Echt een happening in ‘style’ want niet alleen de landschappen waar we doorheen reden waren prachtig door de herfst die zijn intrede had gedaan. Ook het aanzienlijk aantal vrouwen dat meereed én de vele verschillende kleuren die onze koetswerken bezaten alsmede de grote verscheidenheid aan M-types, maakte ons laatste samenzijn van dit jaar, aangenaam, kleurrijk en stijlvol.Met zo’n 18 auto’s verzamelden wij bij Hotel Van der Valk in Amersfoort langs de A1, waarna we na een koffie en gebak, richting oosten vertrokken. Gelukkig was het nog relatief vroeg, dus de snelweg was niet erg vol. Maar een snelweg is maar een snelweg, dus bij Stroe gingen wij er af en zetten koers naar Apeldoorn via de N344. Prachtig door de bossen die varieerden in kleur van São Paulo en Dakar gelb, naar Valencia en Sakhir orange, tot Imola rot en Sepang bronze of Pyrit braun.

Vervolgens toerden wij dwars door de Taica, Reseda en Java grüne polderweilanden rond Terwolde, waarna kort daarop de dijk langs de IJssel werd opgereden. Grappig toch, dat het lijkt alsof de wegen (van vroeger) steeds smaller worden en onze auto’s (van nu) steeds breder. Maar goed, dat maakt het ‘scherp sturen’ ook meteen uitdagender. Beetje regen, beetje prut, beetje spinnen, beetje met de kont kwispelen…en toen stonden wij plots voor…. de veerpont! Tsja, scribent dezes had bij de routeplanning niet gezien dat er een pontje was en dacht dat de B-weg ‘gewoon’ over het water stak (op de kaart althans). Al die auto’s overbrengen zou uren gaan kosten. Dan liever even snel omgekeerd en via een andere route naar buitenhuis/kasteel De Haere in Olst, waar een gezellige lunch ‘in style’ ons opwachtte. Daarna nog even een kiekje maken en door naar Oldenzaal, de eindbestemming van de rit.

En niet zomaar een eindbestemming. Oldenzaal Classics is een autorestauratiebedrijf, gespecialiseerd in BMW’s, en dat bleek! Niet voor niets beschouwd onder kenners als één van de beste restaurateurs in Europa. Wat een prachtige verzameling aan collector’s items stond daar opgesteld in de showroom. Van de uiterst zeldzame 503 cabriolet met V8-motor (slechts 413 stuks ooit geproduceerd), tot de meer bekende 2002 types, diverse Alpina’s, als ook een M5 E39 en –enkele prachtige en sensuele BMW’s Coupé (E9). De meeste daarvan met injectiemotor, dus het topmodel 3.0 CSi.

Vol met bewondering voor al dit moois, mochten we ook nog even de werkplaats bezoeken, zo’n kleine kilometer verderop. En dat was helemáál super. Wat daar aan ambacht en vakmanschap werd getoond, kent z’n weerga niet. Om maar een top-voorbeeld te noemen: Een schitterende opnieuw opgebouwde 3.0 CSi voorzien van de motor van een 745i E23 inclusief turbolader en airco. Niet dat er ooit een ‘onopvallende’ originele middenconsole voor een airco in de E9 bestond, maar een 3D-printer doet tegenwoordig wonderen. Ongelooflijk gewoon en tot in de perfectie passend in het geheel nieuwe interieur. Geweldig!

Onder de indruk van wat wij gezien en bewonderd hadden en nagenietend van een méér dan geslaagde dag, namen wij afscheid en keerden met nostalgische gevoelens en herinneringenhuiswaarts. In onze moderne M-automobielen welteverstaan. Misschien waren sommige dingen vroeger tóch beter?!…

Scroll naar boven