Zoek in de website

Je hebt soms van die auto’s waar je als kleine jongen van droomt, ooit als je groot bent wil je zo’n auto beslist hebben denk je dan. Meestal komt het verstand met de jaren en snap je op latere leeftijd niet hoe je als kind of tiener idolaat kunt zijn geweest van zo’n oude kar. Soms echter blijft het gevoel hangen en ga je als volwassen kerel inderdaad op zoek naar je jeugdliefde, althans op autogebied welteverstaan. De droomauto in mijn tienertijd was een BMW M3 E30, ooit moest die er komen en dat gevoel ging bij mij niet meer weg!

Vanaf 2010 startte uiteindelijk de werkelijke zoektocht, ik was heel kieskeurig en ging voor een goed exemplaar. De prijzen van E30 M3 waren nog “normaal” te noemen maar gaandeweg de zoektocht leken meer mensen op zoek te zijn. Dat, of iets anders moest het zijn want prijzen gingen heel snel omhoog in die tijd. Waar ik eerst nog exemplaren tegenkwam die tussen de € 15.000 en € 20.000 moesten opbrengen, moest ik er toch wel rekening mee gaan houden dat ik (ver) boven de € 20.000 zou moeten afrekenen als mijn zoektocht nog erg lang zou gaan duren. Ik liet me er echter niet door van de wijs brengen en nadat ik meerdere exemplaren had bekeken en afgewezen kwam begin 2012 een prachtig exemplaar op mijn pad. Alles klopte aan de auto, bijna alles dan want die vraagprijs van ruim boven de € 30.000 paste me maar slecht. Maanden ben ik bezig geweest, toch weer verder kijken naar andere exemplaren, toch weer terug en opnieuw onderhandelen, er weer niet uitkomen en weer verder kijken, totdat de auto ineens verdwenen was. Toch verkocht aan een ander? Ik was er eigenlijk best ziek van, want dit was toch wel de auto waar ik als jochie mijn zinnen op had gezet. Ik besloot het niet los te laten en wist te achterhalen dat de auto met een partij andere auto’s bij een handelaar terecht gekomen was en dat de hele partij al weer doorverkocht was aan een Duitser. Ik besloot het er op te wagen en ben naar de handelaar gereden die toevallig niet ver bij mij uit de buurt woonde.

e30-1.jpg

Het was vrijdagmorgen 29 juni 2012 om 9 uur dat ik samen met mijn beste maat, en adviseur voor die gelegenheid, bij de handelaar op de stoep stond, vastbesloten om niet zonder mijn M3 E30 naar huis te gaan. We kwamen in een ware snoepwinkel terecht, meerdere E9 CSL in onberispelijke conditie werkelijk bijna fabrieksnieuw, een hele rij met prachtige klassieke BMW M, waaronder M635csi, M535i en natuurlijk “mijn” M3 E30. Hier stond als een waar museum een deel van de verzameling van Frits van Eerd, de verzameling waarvan “mijn” M3 ook onderdeel uitmaakte. Alles, zo’n 40 BMW’s, was door de handelaar overgenomen en doorverkocht aan een Duitser. Ik hoopte dat het niet te laat was en ik bleek geluk te hebben. Uiteraard speelde de handelaar zijn spel en hij meldde me dat hij wel met de Duitser kon overleggen of de M3 E30 misschien los verkocht mocht worden. De handelaar en ik hadden best een klik en al snel vertelde hij me dat de Duitser zijn afspraken niet na kwam. Een deel van de auto’s was betaald en inmiddels ook al richting Duitsland maar alles wat hier nog in de snoepwinkel stond was feitelijk nog vrij verhandelbaar en hij wilde eigenlijk best graag zaken met me doen. En, ja, ik heb wel eens spijt gehad dat ik die dag alleen voor de M3 E30 ging…

Nadat ik met de handelaar steeds meer een klik kreeg, de tijd vorderde en zijn spel om “moeilijk” te verkopen in duigen viel, maakten we een mooie deal, ruim onder de aanvankelijke vraagprijs mocht de auto mee. Ik heb ter plekke het geld overgemaakt via internetbankieren vanachter het bureau van de handelaar, het bankpasje en de raboreader had ik ’s-morgens voor de zekerheid al meegenomen. Om 12:00 uur stond ik met de handelaar op het postkantoor en werd mijn jeugddroom op mijn naam gezet! En enkele uren later stond ik samen met een aantal anderen te gapen naar mijn nieuwe aanwinst, achter op mijn eigen terrein stond daar mijn jongensdroom omringd door een aantal dertigers die weer even een kleine jongen zijn!

 e30-5.jpg

In ons gezin heeft de Lachssilber 1988 M3 E30, de bijnaam Ringmeister Fritz gekregen; enerzijds een verwijzing naar de mooie historie van het model en anderzijds een knipoog naar de vorige eigenaar.

Een klein stukje geschiedenis van deze auto:

- De auto is geproduceerd op 12-07-1988 en door BMW AG geleverd aan BMW AG Niederlassung Dresden op 03-12-1991.
- De eerste eigenaar heeft de auto op naam gekregen op 03-04-1992 op 30-04-1997 is de auto gekocht door Frits van Eerd voor zijn verzameling.
- De toenmalige eigenaar was Andreas Hans Gölz uit Frankenthal en het kenteken van de M3 was FT-G672.
- De km-stand was op 14 januari 1998: 50.925 km, dit blijkt uit een taxatie-rapport wat in opdracht van Frits van Eerd is opgesteld, in het rapport is aangegeven dat de auto in een zeer goede conditie is; dat een kleine frontschade op een goede en vakkundige manier is hersteld en dat aangenomen kan worden dat de km-stand van 50.925 km gezien de conditie van de auto wel moet kloppen.
- Een ander taxatierapport in opdracht van Frits van Eerd is van 19-08-2003; de auto staat in opslag bij Frits van Eerd is nog steeds in zeer goede conditie en de km-stand is inmiddels 51.078 km > 153 km in 5,5 jaar!
- De auto is op 23-04-2010 door Frits van Eerd op Nederlands kenteken gezet
- Uit een RDW-rapport voor APK keuring blijkt de km-stand op 01-07-2010: 51.278 km > 200 km in 7 jaar en 353 km in 12,5 jaar!!

e30-3.jpg

Op 29 juni 2012 heb ik de auto in mijn bezit gekregen en aangezien de APK verlopen was ben ik meteen langs mijn garage gegaan, met een klein beetje pijn in mijn buik stond ik er bij toen de auto op de brug ging maar al snel werden de toegesnelde monteurs en ikzelf heel erg blij toen de brug omhoog ging; werkelijk alles aan de onderkant was nieuw. De auto is voor hij op kenteken ging in 2010 goed onderhanden genomen en alles, zoals vering, schokbrekers, motorsteunen, etc. etc. is vervangen voor "nieuwe" (BMW)-onderdelen; de olie was nog helemaal als nieuw en de auto kwam glansrijk door de APK. Er waren enkele kleine esthetische puntjes; zo was de lak van de kofferbakspoiler wat verweerd en zaten er een paar kleine schaafwondjes op de hoeken van de achterbumper, ook de BBS velgen hadden wel wat spoortjes maar verder waren exterieur maar ook interieur en motor helemaal in goede staat; zelfs led-displays werkten allemaal, net als alle opties van elektrische ramen tot verstelbaar onderstel, airco etc!

e30-4.jpg

Inmiddels zijn in de afgelopen jaren ook de kleine esthetische puntjes opgelost; zo is de kofferbakspoiler opnieuw gespoten en zijn de kleine schaafwondjes op de hoeken verdwenen, de BBS velgen zijn uit elkaar gehaald opnieuw gepolijst en na te zijn voorzien van nieuw rubber weer gemonteerd, de auto is top! De huidige km-stand is 53.525 km dat komt er op neer dat ik 1.342 km heb gereden sinds ik mijn jongensdroom op 29 juni 2012 met 52.183 km ophaalde, het klinkt misschien niet als veel maar het waren stuk voor stuk fantastische kilometers!