Zoek in de website

Het beloofde afgelopen zondag zowel qua weer als qua activiteiten weer een mooie dag te worden. De weersvoorspellingen gaven zon, 0% kans op regen en ongeveer 22+ graden aan. Dé perfecte dag om de ///M’s weer uit te schuur te halen en onder andere eens te leren hoe ze zich op glad wegdek met zowel overstuur (ons allen wel bekend) als onderstuur (de meesten minder bekend) gedragen. De locatie waar we dit allemaal in de praktijk zouden gaan brengen was het RDW-testterrein in Lelystad.


Eenmaal op het testterrein aangekomen werden we hartelijk onthaald door Heini, onze begeleider voor vandaag en tevens ook mede M-clublid en de rest van de Driftsport crew. Het bereiken van het testterrein was voor enkelen onder ons al de eerste uitdaging, maar na een aantal telefoontjes met extra rijinstructies heeft iedereen het ondanks de veranderde situatie toch weten te vinden. In de briefingruimte stond er verse koffie voor ons klaar. Met het mooiste uitzicht wat een ///M liefhebber kan wensen, perfect zicht op een rij van 13 uiteenlopende ///M’s ging de briefing van start.

De groep werd in tweeën gedeeld, en zo gingen de eerste oefeningen van start. Eén groep begon met de uitwijkproef: met 40 km/h over een natte gladde ondergrond rijden totdat er ergens een watermuur uit de grond zou komen. Uiteraard varieerde het waar deze muur naar boven kwam; links, midden of rechts. Hier kwamen de eerste ///M’s al achterstevoren op de weg te staan. Gelukkig had iedereen het na een half uur aardig onder de knie en kon er gewisseld worden.

De tweede behendigheidsproef was ook alvast een voorbereiding op de middag. Namelijk het uitlokken van overstuur op een natte, gladde en ronde weg. De bedoeling was om het overstuur zo lang mogelijk vast te houden en zo de ronde al oversturend af te maken. Ook hier werd er (te) fanatiek van start gegaan en stonden de eerste ///M’s al snel achterstevoren op de baan. Een tweede aspect wat met deze oefening onderzocht zou moeten worden was hoe de ///M’s reageren in een situatie van onderstuur. Dit was niet terug te zien, iedereen ging vol voor de overstuur situatie. Onderstuur blijft een voor ons lastig te begrijpen situatie. Ook hier had iedereen het na een half uur aardig onder controle en was het tijd om verder te gaan naar het volgende onderdeel.

De derde proef was de remproef. Een voor een mochten alle auto’s met 80 km/h op een aantal pilonnen aan komen rijden, om op aangeven van een van de Driftsport medewerkers vol op de rem te trappen. Dit zorgde voor geen problemen, en al snel werd de snelheid opgevoerd. Rond de 130 km/h was geen uitzondering.

Nadat de remmerij flink op de proef gesteld was, was het tijd voor een aantal rondes op hoge snelheid door de kombaan. Zo werd er met ongeveer 180 km/h in een treintje door de bocht gereden, een bijzondere ervaring gezien de G krachten welke hier bij komen kijken en het feit dat er voor de bocht nauwelijks gestuurd hoefde te worden. Na de rondes op snelheid zijn we met 20 km/h nogmaals door de kombaan gereden om de helling in de bocht te ervaren. Dit gaf het idee dat de auto’s bijna zouden kantelen. Gelukkig liggen de ///M’s allemaal strak op de weg, een hogere Franse auto was geheid gekanteld.



Inmiddels begon iedereen wel trek te krijgen en was het tijd om het RDW-terrein te verwisselen voor een terras met uitzicht op de startbaan van Lelystad airport. Hier hebben we van een heerlijke lunch genoten, alvorens weer terug te keren naar het RDW-terrein voor het middagprogramma.

Voor het middagprogramma konden we onze eigen BMW’s eerst laten staan. Er stond een hele rij met mooie (lees afgetrapte) e36 3-series klaar, uiteraard helemaal geprept voor hetgeen er nu op het programma stond: We mochten onze kunsten als driftcoureur laten zien. Op een enigszins nat stuk asfalt was een parcours van vier bochten uitgezet. Per tweetal nam iedereen plaats in de blauwe BMWtjes en kon er geëxperimenteerd worden. In de eerste paar runs was het gehele parcours non-stop bezaaid met achterstevoren staande BMW’s. Gelukkig was het mogelijk om bij de heren van Driftsport in de auto plaats te nemen (onder ander een e46 M3 CSL) zodat ze je al doende konden laten zien hoe het wél moest. Al snel kwam er verbetering in en stond de baan niet continue meer vol met achterstevoren staande BMW’s, maar werd er al degelijk gedrift. De ultieme uitdaging was om het gehele parcours in één stuk driftend door te komen.

Naast het parcours was een schaduwplek gecreëerd om als toeschouwer ook te kunnen genieten van het spektakel. Hier stonden ook een aantal ijskoude blikjes frisdrank klaar om voor verfrissing te zorgen op deze warme dag (uiteraard hadden de driftauto’s geen airco). Hier werd maar matig gebruik van gemaakt omdat er erg fanatiek gedrift werd en men geen tijd niet driftend wou verspillen.

Aan het eind van de middag had iedereen het driften aardig onder controle en weren er ook al ultieme rondes geheel driftend doorgekomen. Helaas komt aan alle pret een eind, rond half vijf zat het er weer op voor deze dag. Uiteraard werden Heini en de Driftsport crew nog hartelijk bedankt voor deze mooie dag. Hierna is iedereen weer niet-driftend huiswaarts vertrokken.

Auteur: Steven Delsman