Home

Zoek in de website

images/bmw_m2_jpg.jpg
  • Noordelijke Nederlanden Meeting

    In tegenstelling tot de voorgaande meeting, was de weersvoorspelling voor de zondag van de Noordelijke Nederlanden meeting helemaal top: 18 graden en geen bewolking. Zo zien we het graag. Dit keer vindt de Noordelijke Nederlanden meeting plaats in Noord-Holland. Er is ook vandaag weer een gevarieerd scala aan M-modellen, in totaal waren er 11 stuks aanwezig, maar de E46 was met 4 stuks het beste vertegenwoordigd.

    Lees meer...  
  • Voorstellen Premio Peter De Groot

    Premio Banden + Autoservice Peter de Groot, al 17 jaar één van de bandenspecialisten voor de Hoeksche Waard en omstreken, gaat nog breder inzetten op service. Aan de Rembrandtstraat 6 in Oud-Beijerland is een tweede vestiging geopend. Een unieke vestiging met een geheel eigen beleving. In de werkplaats wordt uiteraard dezelfde service verleend als in de reeds bestaande vestiging, welke prominent aanwezig is op het bedrijventerrein De Hoogerwerf aan de Donkervoortlaan 2 te Oud-Beijerland.

    Lees meer...  
 110318 16

Club Nieuws


Nieuws en foto's van en 
over de club of van de afgelopen evementen.
Lees meer
 
laden-gespot

Leden gespot


In leden gespot vertellen leden van de BMW M Club zijn of haar verhaal over hun eigen BMW M.
Lees meer
 
lidworden

Lid worden?


Lid worden van BMW M Club Nederland? Schrijf je snel in als BMW M lid.
Lees meer
 
m35

Media 


BMW M Club Nederland in 
het nieuws gebracht door partners of social media.
Lees meer
 
 
 

m5.jpgDe E28 M5 is de eerste M5 die BMW M produceerde. De voorganger was de E12 M535i die ook door BMW Motorsport werd gebouwd maar dus niet de naam M5 droeg. De M5 E28 was ten tijde van zijn lancering in februari 1984 op de Amsterdamse Autorai (!) met zijn met zijn 282pk/340 Nm de snelste productiesedan van dat moment. Een ontwerpfilosofie van een in schaapskledij verpakte wolf die in de volgende generaties M5 grotendeels overeind is gebleven.


 

 

De basis voor de E28 M5 werd gebouwd in de grote BMW fabriek in Dingolfing waar ook de gewone modellen werden gebouwd. Voor de Europese markt werden de gespoten carrosserieën met de hand afgebouwd door M-specialisten in BMW Motorsport’s oorspronkelijke fabriek aan de Preussenstrasse naast het hoofdkwartier in München (tot september 1986) en later bij het nieuwe hoofdkwartier van BMW Motorsport in Garching, een kleine 14 kilometer ten noorden van het BMW-hoofdkwartier in München. 

m51.jpg

Ook bij deze M is de motor natuurlijk een belangrijk onderscheidend aspect van de gewone E28. In Europa werd gebruik gemaakt van de M88/3 motor die ook in de M635CSi werd toegepast. In de VS en Canada werd de gekatalyseerde S88 motor geïmplanteerd.

De M88 en de S38 waren doorontwikkelde versies van de 24 klepper 6-in-lijn M88/1 motor die gebruikt werd in de BMW M1. Verschillen tussen de M88/3 en de M88/1 zijn vooral de wet-sump smering, andere zuigers en drijfstangen en een moderner injectie- en motormanagement van de firma Bosch.

Tussen de motor en het sperdifferentieel (maximaal 25%) bevindt zich in alle E28 M 5’s een handgeschakelde 5 versnellingsbak van de Zuid-Duitse versnellingsbakkenbouwer Getrag (Getriebe- und Zahnradfabrik Hermann Hagenmeyer AG).

m52.jpg

Het interieur ziet er op het eerste gezicht misschien niet zo spectaculair uit maar heeft zeker voor die tijd de nodige luxe en (optionele) technische hebbedingetjes. Het M stuur en her en der wat M logo’s (onder andere op de asbak!) behoorden natuurlijk tot de standaarduitrusting maar zaken als buffellederen (in de Zuid-Afrikaanse versie was ook zwart Nappaleder leverbaar) verwarmde sportstoelen, zonneblinden, een elektronisch glazen schuif/kantel-dak, airco, koplampsproeiers, kopsteunen achteraan, een uitgebreide boordcomputer, shadowline-styling, vier elektrische ramen en ABS behoorden ook tot de mogelijkheden.

m53.jpg

De productie van de E28 M5 werd gestaakt in 1988. Uiteindelijk zijn er 2191 E28 M5’s geproduceerd waarvan slechts 588 in ‘onze’ Europese linksgestuurde versie. Saillant detail is dat Amerikaanse E28 M5 bezitters een rechtszaak tegen BMW aanspanden (en wonnen) omdat in plaats van de beloofde 500 auto’s 1200 Amerikaanse auto’s werden gebouwd. Dit zou een negatief effect hebben op de waarde-ontwikkeling van de auto’s en BMW gaf de eigenaren een waardebon van 4000 dollar die kon worden verzilverd bij de aankoop of lease van een nieuwe BMW.

Auteur: Emirto Rienhart - bmwmclub.nl